Leusden,
10
augustus
2023
|
16:41
Europe/Amsterdam

Waarom een vakantie met je elektrische Škoda helemaal geen gek idee is

Waarom een vakantie met je elektrische Škoda helemaal geen gek idee is

Samenvatting

Op vakantie met de elektrische auto: voor veel mensen is dit vanzelfsprekend geworden. Dat blijkt uit onderzoek van elektrischeautovakanties.nl. Maar er is meer wat opvalt.

Aan het onderzoek ‘op vakantie met de elektrische auto in 2023’ deden bijna 900 EV-rijders mee. Vakantiegangers die bijvoorbeeld in een Škoda Enyaq rijden. Deze elektrische suv behoort tot de populairste auto’s in Nederland en was afgelopen juli en vorig jaar zelfs de bestverkochte elektrische auto.

Uit het onderzoek blijkt dat 81,5 procent van de EV-rijders dit jaar met hun auto op vakantie gaan, het overgrote merendeel dus. 11,6 procent zegt dit beslist te overwegen. Het kleinste aantal ondervraagden vindt dat de actieradius van hun auto voor vakantie te beperkt is. Die rijden vast geen Enyaq, want met een actieradius tot 537 kilometer zit je met één acculading vanuit Nederland zo in Frankrijk.

Frankrijk het populairst

Het zal je misschien niet verbazen, maar Frankrijk is onder de EV-rijders het populairste vakantieland. 22 procent zegt hierheen te gaan. Op de tweede en derde plaats staan Duitsland (17 procent) respectievelijk Italië (12 procent). Maar ook het nog iets verder weg gelegen Spanje komt in de top-10 van populairste vakantielanden voor. 6 procent van de ondervraagden bezoekt dit land en doet dit met zijn elektrische auto.

Dikke voldoende

Škoda-rijders die met hun Enyaq op vakantie naar Frankrijk gaan, hoeven zich geen zorgen te maken over waar ze hun auto moeten laden. Het land krijgt van de ondervraagden een dikke voldoende als het aankomt op laadinfrastructuur, namelijk bijna 4 van de maximaal 5 punten.

Italië en Kroatië doen het met een score van 4,15 respectievelijk 4,21 zelfs nog beter. Ook Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland worden met een voldoende beoordeeld.

Goed om te weten: je elektrische Škoda kun je eenvoudig en tegen transparante laadtarieven onderweg opladen bij meer dan 400.000 laadstations en IONITY-snellaadpunten in heel Europa. Met de gratis Powerpass-app beschik je over de meest actuele informatie over publieke laadpunten. Op die manier maakt laadstress plaats voor vakantieplezier.

Benen strekken

Als je auto aan het laden is, wat doe je dan? Volgens het onderzoek nuttigen de meeste EV-rijders een kopje koffie (14,2 procent). 13,5 procent last een sanitaire stop in en 12,8 procent zegt de lunch te gebruiken. Eigenlijk allemaal dingen die je ook al deed toen je met je benzineauto op vakantie ging.

Tijdens een lange rit is het sowieso goed om regelmatig de benen te strekken en 5,8 procent geeft aan dit ook te doen. En als je je fietsen op de fietsendrager meeneemt, zou je ook even op de pedalen kunnen gaan staan. Fietsen heeft hoe dan ook een positief effect op je.

Slechts een klein deel (0,5 procent) zegt niks te doen tijdens de laadpauzes. Stiekem is dat best lekker, daar heb je immers vakantie voor.

Kleine irritaties

Natuurlijk zijn er onderweg naar de vakantiebestemming ook kleine irritaties. Niet-werkende laadpalen zitten de EV-rijders het meest dwars (26,7 procent). Maar ook mensen die onnodig lang bij een laadpaal staan, zogeheten ‘laadpaalplakkers’, werken veel EV-rijders (13,9 procent) op de zenuwen.

Opgelucht ademhalen

Ten slotte: wie angst heeft om met een lege accu onderweg stil te komen staan, kan opgelucht ademhalen. Uit het onderzoek onder de honderden EV-rijders blijkt dat bijna 97 procent dit nog nooit meegemaakt heeft. Een geruststellende gedachte. Laat de vakantie dus maar beginnen, ook als je in een elektrische Škoda rijdt.

Lees ook: Met de Enyaq op vakantie? Op deze mooie plekken laad je met plezier

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.