Leusden,
09
januari
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Een kijkje in de werkplaats van het ŠKODA Museum

Een kijkje in de werkplaats van het ŠKODA Museum

In de werkplaats van het ŠKODA Museum worden zeldzame, klassieke modellen in hun originele staat teruggebracht.

Iedereen heeft wel een vriend, oom of buurman die zijn garage heeft omgebouwd tot verrassend complete werkplaats. De werkplaats van het ŠKODA Museum heeft zo’n zelfde hobby-achtige uitstraling.

Tussen alle machines en gereedschappen staan bijzondere modellen uit ŠKODA’s geschiedenis. De klassiekergarage wordt gerund door vier medewerkers. Zij repareren en onderhouden de auto’s die in het museum getoond worden en bekommeren zich om de modellen die in de opslag staan.

Het kleine team is ook verantwoordelijk voor de nieuw aangekochte museumstukken. Op het moment dat wij binnenlopen, werken de mannen aan drie modellen.

ŠKODA 1100 OHC uit 1957

De ŠKODA 1100 OHC is gebouwd in de jaren vijftig en zeer zeldzaam. De carrosserie is gedemonteerd en het chassis staat los erbij. Er zijn maar twee van deze cabrio’s gebouwd en één daarvan wordt compleet gerestaureerd. Wanneer de restauratie is voltooid, gaat de auto deelnemen aan een race. Hij moet er dus niet alleen spic en span uitzien, hij moet ook rijden als een zonnetje. De carrosserie bewoog op het frame en is daardoor gescheurd – dat is de grootste klus. De restaurateurs nemen ook de transmissie en de motor onder handen. Over drie maanden is deze auto weer als nieuw.

ŠKODA FAVORIT uit 1988

Ons oog valt op een prototype van de ŠKODA FAVORIT. Pakweg dertig jaar geleden – in 1988 – rolde hij van de productielijn. Deze auto in de klassieke agave-lakkleur is uit de klassiekeropslag gehaald. Hij verkeert in goede staat, maar het vergt nog wat werk om hem volledig rijklaar te maken. De motor is gerepareerd, de bedrading wordt nog nagelopen.

ŠKODA RAPID uit 1937

De ŠKODA RAPID uit 1937 is volledig opgeknapt en is weer als nieuw. Hij is rood van kleur, net als de ŠKODA 1100 OHC. Aangezien een kilometerteller ontbreekt, weten we niet hoeveel kilometers de auto heeft afgelegd. Na al die jaren gaat hij weer als een speer, met dank aan het nieuwe motorblok.

Zelf doen of uitbesteden

Elke keer als een auto binnenkomt voor restauratie, bekijken de teamleden wat ze zelf kunnen doen. Sommige klussen besteden ze uit aan gespecialiseerde bedrijven. Het plaatwerk doen ze bijvoorbeeld zelf, maar voor houtbewerking, spuitwerk en stofferen wordt externe hulp ingeschakeld. Het team maakt ook veelvuldig gebruik van het ŠKODA Archief, waarin technische tekeningen, voertuigbeschrijvingen en de oorspronkelijke onderhoudsschema’s te vinden zijn. Het streven is om zoveel mogelijk originele onderdelen te gebruiken. Als een onderdeel niet meer te redden is, maken ze het zelf. Of ze laten het maken.

Liefde voor klassieke auto’s

De werkplaats beschikt over een puntlasapparaat, een kleine en een grote plaatroller en een apparaat om lagers mee te persen. Dat je hiermee overweg kunt, is niet de belangrijkste eis als je solliciteert voor een baan. Dat kunnen ze je tenslotte leren. Belangrijker is een voorliefde voor klassieke auto’s. Als je die niet hebt, kun je dit werk niet doen. De meeste restaurateurs doen dit werk daarom al van jongs af aan.

Lees ook: TREKKA - voorloper van de ŠKODA SUV