Leusden,
22
september
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Géén wegenbelasting voor elektrische auto’s t/m 2024

Géén wegenbelasting voor elektrische auto’s t/m 2024

Samenvatting

Koop met een gerust hart een volledig elektrische auto, want je betaalt tot en met 2024 geen aanschafbelasting (bpm) én geen wegenbelasting. De zakelijke bijtelling gaat wel omhoog.

De Nederlandse overheid gaat elektrisch rijden nog zeker 5 jaar lang stimuleren met belastingvoordeel. Dit werd bekendgemaakt tijdens Prinsjesdag 2019. Volledig elektrische auto’s waren al vrijgesteld van wegenbelasting en dat blijft zo tot en met 2024. Dat scheelt in de vaste lasten, want voor een auto met verbrandingsmotor varieert de motorrijtuigenbelasting van een paar tientjes tot honderden euro’s per kwartaal. In 2025 ga je met een EV een kwart van het tarief betalen en vanaf 2026 het volledige bedrag.

Geen bpm voor elektrische auto’s

Als je een nieuwe auto met verbrandingsmotor koopt, betaal je aanschafbelasting (bpm). Dit bedrag is gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto en zit in de consumentenprijs verwerkt. Deze manier van belasten is gunstig voor de EV-rijder, want een volledig elektrische auto is uitstootvrij en dus betaalt hij 0 euro bpm. Dit blijft zo tot en met 2024. Vanaf 2025 hanteert de overheid een vast bpm-bedrag van 360 euro voor elektrische auto’s.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijtelling elektrische auto naar 8 procent

Als je een elektrische auto van de zaak ook privé gebruikt, dan betaal je bijtelling. Deze vorm van belasting stijgt in 2020 van 4 naar 8 procent en gaat uit van de catalogusprijs van de elektrische auto. Tot 45.000 euro geldt het tarief van 8 procent, alles daarboven kost je 22 procent. Nu ligt het omslagpunt nog bij 50.000 euro. Hoe dan ook valt de betaalbare ŠKODA CITIGOe iV in 2020 in het lage tarief van 8 procent. Voor auto’s met een verbrandingsmotor geldt altijd het hoge tarief van 22 procent.

Belasting op stroom omlaag

Iets waarover je als aspirant EV-rijder misschien nog niet hebt nagedacht: de prijs van stroom. Die daalt in 2020, want de belasting op elektriciteit gaat omlaag. Je zult echter niet slapend rijk worden: per kilowattuur ga je 0,0009 euro minder betalen. Dat betekent een besparing van pakweg 0,0135 euro voor elke 100 kilometer die je met een thuis opgeladen ŠKODA CITIGOe iV aflegt. Maar wie het kleine niet eert …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Halftarief voor plug-in hybrides blijft

Als je een hybride auto met stekker rijdt, zoals de nieuwe ŠKODA SUPERB iV, word je ook een beetje gematst. Het halftarief blijft namelijk bestaan tot en met 2024. Dit betekent dat je de helft van de reguliere wegenbelasting betaalt. Loopt de verbrandingsmotor van jouw plug-in hybride op benzine, dan betaal je de helft van het tarief voor benzineauto’s. Voor dieselauto’s met een stekker werkt het net zo. Het halftarief is wel zo eerlijk, want de elektromotor en het accupakket maken een auto niet alleen zuiniger, maar ook zwaarder. En hoe meer een auto weegt, des te hoger de wegenbelasting. In 2025 loopt de korting terug naar 25 procent en vanaf 2026 ga je de volle mep betalen.

Lees ook: Elektrische auto’s – ken jij alle soorten?