Leusden,
19
maart
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Ontmoet de man die al 1,5 jaar in de nieuwe OCTAVIA rijdt

Ontmoet de man die al 1,5 jaar in de nieuwe OCTAVIA rijdt

Samenvatting

Voordat de nieuwe OCTAVIA bij de dealer verschijnt, wordt hij uitgebreid getest. Hoe uitgebreid? Dat vragen we aan Luboš Školník, testtechnicus bij ŠKODA. Hij rijdt al anderhalf jaar (!) in de nieuwe OCTAVIA ...

“Alles wat op of aan de nieuwe auto zit, is door mij al uitgeprobeerd. Ik heb zelfs het lampje van het dashboardkastje vervangen en alle functies van de geavanceerde rijhulpsystemen getest”, lacht Luboš Školník. Hij werkt op de afdeling die verantwoordelijk is voor het testen van nieuwe ŠKODA-modellen. De specialiteit van Luboš zijn de elektrische systemen – van het lampje in het dashboardkastje, tot de knoppen op het dashboard, de assistentiesystemen en niet te vergeten het complete infotainmentsysteem. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwe OCTAVIA met voorganger vergeleken

Luboš werkt al elf jaar bij ŠKODA. Hij begon als testvoorbereider en werkte zichzelf geleidelijk op tot testtechnicus. Ondertussen heeft hij al anderhalf jaar met de nieuwe OCTAVIA gereden en duizenden kilometers afgelegd. De vorige OCTAVIA heeft hij ook uitgebreid getest, dus hij kan beide generaties goed met elkaar vergelijken.

Wat is de grootste verbetering van de vierde generatie OCTAVIA? Luboš twijfelt over het antwoord: “Er zijn een heleboel verbeteringen. De ontwikkelingen op het gebied van elektronica gaan razendsnel. Het infotainmentsysteem heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt, er is veel aandacht voor communicatie en ook de rijhulpsystemen zijn veel geavanceerder geworden.”

“Natuurlijk is het design van de nieuwe OCTAVIA ook veel moderner. En in vergelijking met zijn voorganger, voelt de auto sportiever maar ook veiliger aan.” Wat Luboš als bestuurder het meest waardeert, zijn de moderne rijhulpsystemen. “In het bijzonder het Travel Assist-systeem.” Dit is een uitgebreid pakket van assistentiesystemen, waarbij Predictive Cruise Control samenwerkt met verschillende systemen om het autorijden veiliger en comfortabeler te maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Luboš de testtechnicus: “We zijn continu scherp en alert”

Hoewel autorijden zijn werk is, kruipt hij nog steeds met plezier achter het stuur. Toch is een baan als testtechnicus niet zo eenvoudig als je denkt. Luboš: “We moeten aan de strengste veiligheidseisen voldoen.” Al vanaf de eerste testfasen speelt veiligheid een sleutelrol. Nogal wiedes, want het proces omvat rijden op hoge snelheid en het testen van alle assistentiesystemen.

De tests worden uitgevoerd op afgesloten circuits en proefterreinen. Pas als alle rijhulpsystemen betrouwbaar werken, mag met de auto’s op de openbare weg worden gereden. “We zijn continu scherp en alert”, vertelt Luboš. Tijdens testritten op de openbare weg, houdt hij in de gaten hoe de auto en de systemen zich gedragen in uiteenlopende situaties, terwijl hij ook de verkeersregels naleeft en oppast voor andere weggebruikers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat te doen tegen autospotters?

Hoe voorkom je dat een nieuw model dat nog topgeheim is, bij toeval wordt ontdekt? “De beveiligingsafdeling van ŠKODA keurt de testroutes goed”, verklapt Luboš. Hij vertelt ook over een belangrijke tactiek: “Hou de auto altijd in beweging”. Zo maak je het voor spionagefotografen lastig om foto’s te maken van details die verborgen zijn onder de camouflage.

Na de onthulling van de vierde generatie OCTAVIA in november 2019, ging Luboš niet direct op vakantie. “Het testen gaat door tot de start van de productie. In de laatste fase voordat de productie begint, richten we ons op de laatste details en het perfectioneren van het comfort”, weet hij. De nieuwe OCTAVIA staat begin april bij jouw ŠKODA-dealer.

Lees ook: Moderne veiligheid: nieuwe OCTAVIA ziet meer dan jij