Leusden,
06
oktober
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Wat doen struisvogelveren in ŠKODA’s nieuwe lakstraat?

Wat doen struisvogelveren in ŠKODA’s nieuwe lakstraat?

Samenvatting

Neem een kijkje in de gloednieuwe en hypermoderne lakstraat van de ŠKODA-fabriek in Mladá Boleslav. We laten je alle stappen van het lakproces zien – inclusief stap 7: het aaien met struisvogelveren. 

Een auto lakken is een ingewikkeld proces, waarin ŠKODA continu verbeteringen doorvoert. De hypermoderne lakstraat in Mladá Boleslav (de fabriek die CO2-neutraal wordt) is de eerste ter wereld met een nieuw type ovens. Hierin droogt de verf mooier en sneller. Met grote foto’s laten we zien hoe de nieuwe lakstraat werkt.

Stap 1: Wassen

Een kale carrosserie arriveert vanuit de lasafdeling. Hij wordt ontdaan van vet en zelfs de kleinste stofdeeltjes worden verwijderd. Het ontvetten gebeurt met een middel dat lijkt op het afwasmiddel waarmee je thuis de vaat doet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dan wordt de carrosserie gewassen in dompelbaden van 60 graden Celsius. Doordat het koetswerk wordt gekanteld, kunnen de vloeistoffen in alle hoeken en gaten komen. Speciale klemmen houden de portieren op een kier. Een fosfaatlaag wordt aangebracht, zodat de lak straks beter aan het metaal hecht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 2: Roestbescherming

Nu is het tijd voor de kathodische dompelbehandeling. Dat klinkt als een verfrissend wellness-arrangement, maar eigenlijk is het een proces dat de carrosserie tegen roest beschermt. Elke auto die dit dompelbad verlaat, is grijs van kleur. Ook hier wordt de carrosserie gekanteld, zodat elke opening volstroomt. De hoek waaronder de auto het bad betreedt en weer verlaat, varieert per ŠKODA-model.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 3: Drogen

De laklaag beschermt pas goed tegen roest wanneer hij ‘gebakken’ is. Zodoende gaat de carrosserie 56 minuten lang een oven in, waar een temperatuur van 180 graden Celsius heerst. Alle lijm die is aangebracht tijdens de productie van de carrosserie, hardt zo ook uit. Een medewerker inspecteert het resultaat en verhelpt eventuele kleine oneffenheden met de hand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 4: Doppen en pluggen

De volgende stap begint met het aanbrengen van verschillende doppen en pluggen. Die voorkomen dat de beschermende sprays op plekken komen waar ze problemen veroorzaken in het verdere productieproces. Om de bevestiging van onderdelen (zoals de schokdempers) niet in de weg te zitten, worden sommige doppen later weer weggehaald.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 5: Beschermende spray

Een robot voorziet de carrosserie van een beschermende spray, plastisol genaamd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verderop in het proces brengen robots verschillende soorten plastisol aan. Bijvoorbeeld op de naden in de motor- en bagageruimte. Op lastige plekken waar robots niet bij kunnen, nemen medewerkers van ŠKODA deze taak op zich. Bijvoorbeeld bij de achterlichten, waar de laag dik genoeg moet zijn voor een goede isolatie, maar niet zo dik dat de lichtunits niet meer passen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 6: Primer

Eindelijk komen we bij de stap waarbij het daadwerkelijke lakken begint. Robots met blauwe borstels reinigen vooraf de carrosserie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier wordt de primer of filler aangebracht. Die is er in vier tinten: wit, zwart, grijs of rood. De kleur van de uiteindelijke toplaag bepaalt welke grondlaag wordt aangebracht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met een verse laag primer, gaat de carrosserie door de grote, autovormige heteluchtoven. Het drogen van de lak en de plastisol gebeurt bij 160 graden Celsius en duurt ongeveer 40 minuten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wanneer de auto uit de oven komt, controleren medewerkers het resultaat. Ze verhelpen waar nodig kleine imperfecties.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 7: Struisvogelveren

Nu belanden we bij de eerdergenoemde struisvogelveren. Ze zitten aan wasstraatachtige rollers en verwijderen de allerkleinste stofdeeltjes. Waarom struisvogelveren? Iedereen is het erover eens dat niets beter werkt dan de veren van struisvogels. Het is essentieel dat de laatste reiniging goed gebeurt, want hierna krijgt de auto zijn definitieve laklagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 8: Eén of twee laklagen

De carrosserie beweegt door een wirwar van robotarmen die standaard één laag verf aanbrengen. Auto’s besteld met metaallak krijgen twee lagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na een korte pauze in de tussenoven (een kwartiertje op 85 graden Celsius), gaat de volgende verfrobot aan de slag. Hij brengt een doorzichtige toplaag aan die de auto doet stralen. Deze glanslaag beschermt ook tegen krasjes en steenslag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu gaat de carrosserie terug in de heteluchtoven (140 graden Celsius). Dit duurt 50 minuten, dus we hebben tijd om uit te leggen dat de ovens in Mladá Boleslav uniek in hun soort zijn. De carrosserie gaat er zijwaarts in en niet – zoals gebruikelijk – met de neus naar voren. Nog belangrijker is dat de hete lucht naar binnen stroomt via de motorruimte en de voorruit. Op die manier droogt de lak van binnen naar buiten. Een bijkomend voordeel is de kortere droogtijd. De drooglijn hoeft ‘maar’ 100 meter lang te zijn – vaak zijn droogovens twee keer zo lang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 9: Puntjes op de i

Voordat de vers gelakte carrosserie de lakstraat kan verlaten, worden de puntjes op de i gezet. Medewerkers speuren het koetswerk af naar oneffenheden in de lak. Vinden ze die, dan worden ze verholpen. Denk hierbij aan minuscule lakfouten die het ongetrainde oog niet eens zou opmerken. Bijna alle imperfecties zijn te verhelpen met fijn slijpen en polijsten. Wanneer alles in orde is, gaat de glimmende carrosserie naar de eindmontage, waar hij wordt afgebouwd tot een complete auto. Benieuwd wat de populairste autokleuren zijn?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier wordt de lakstraat van de ŠKODA-fabriek in 1 minuut gebouwd

Lees ook: 90 jaar lopendebandwerk bij ŠKODA