Leusden,
05
mei
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo vangt de ŠKODA FABIA Rally2 botsingen van opzij op

Zo vangt de ŠKODA FABIA Rally2 botsingen van opzij op

Samenvatting

De gewone ŠKODA FABIA is de veiligste auto in zijn klasse. Daar gaan de coureur en navigator van de nieuwe ŠKODA FABIA Rally2 ook van profiteren. Voornamelijk bij zijdelingse aanrijdingen.

De nieuwe ŠKODA FABIA Rally2 krijgt een ander chassis dan de huidige rallyauto. De FABIA straatauto die als basis dient, staat namelijk voor de eerste keer op het zogeheten MQB-A0-platform van de Volkswagen Group. De techneuten van ŠKODA Motorsport namen de veilige personenauto en veranderden hem in een veilige rallyauto.

“In de FABIA is ultrasterk staal gebruikt op plekken die cruciaal zijn voor de veiligheid van de inzittenden. Daar profiteert de nieuwe generatie ŠKODA FABIA Rally2 ook van. De torsiestijfheid van de vloerstructuur is beter en de carrosserie is steviger en gaat dus langer mee”, legt Tomáš Karniš uit. Hij is veiligheidsexpert bij ŠKODA Motorsport.

Nog veiliger dan de reglementen voorschrijven

Nu is de huidige ŠKODA FABIA Rally2 heus niet gemaakt van nat krantenpapier. Sinds zijn debuut in 2015 heeft hij bewezen tegen een stootje te kunnen. De ongelukken waren leermomenten die nu gebruikt worden om de volgende rallyauto nog veiliger te maken.

De rolkooi vormt de ruggengraat van de rallyauto. Op sommige vlakken overtreft de FABIA Rally2 de in de reglementen voorgeschreven afmetingen en materialen van het veiligheidsframe. Zo zijn de verstevigingen die de deurbuizen met elkaar verbinden, veel zwaarder uitgevoerd dan strikt noodzakelijk.

Rolkooi gemaakt van Chromoly

Niet elke stalen buis is goed genoeg voor de rolkooi van de FABIA Rally2. ŠKODA Motorsport gebruikt buizen van Chromoly, de leuke afkorting van chroom-molybdeenstaal. Dat doet ons denken aan een andere leuke afkorting: KESSY. Het Keyless Entry-systeem van ŠKODA. Chromoly is gemakkelijk te lassen en sterker dan staal. In de rolkooi zit 35 meter buis - één meter meer dan voorheen.

“Onze technici bouwen de rolkooi op een slimme manier: hij wordt met de hand gelast tijdens de bouw van de auto, voordat de zijpanelen en het dak erop gaan. Zo werken we nauwkeuriger, zijn de lasnaden sterker en volgen de buizen de vorm van de carrosserie beter”, aldus Tomáš Karniš.

Zijdelingse impact is het grootste gevaar

Het belangrijkste doel was de rallyauto en zijn inzittenden te beschermen tegen zijdelingse impact. Daar hebben de technici van ŠKODA Motorsport drie oplossingen voor bedacht. Om de krachten van een botsing tegen de zijkant te verplaatsen naar de andere kant van de auto, zijn de flanken met elkaar verbonden. En wel met het frame waaraan de stoelen bevestigt zijn, plus een extra rail. “Hierdoor vervormen de carrosserie en de rolkooi minder”, weet Karniš.

De tweede oplossing is de portieren vullen met energie-absorberend schuim. Nog meer schuim dan de reglementen voorschrijven. Tussen het schuim en de coureurs zitten zes lagen koolstofvezel en kevlar. Die houden rondvliegende scherven tegen in het geval van een botsing.

Tot slot zijn de bevestigingspunten voor de veiligheidsgordels verstevigd met een extra rolkooibuis aan beide kanten van de auto. Alle aanpassingen maken de FABIA Rally2 niet alleen veiliger, maar ook degelijker. “In vergelijking met de huidige rallyauto, ligt de stevigheid van de carrosserie op een andere niveau”, benadrukt Karniš. “Dat gaan de klantenteams van ŠKODA Motorsport merken in de gebruikskosten.” Dus een veiliger rallyauto is ook een voordeliger rallyauto.  

Lees ook: Zo profiteert ŠKODA FABIA Rally2 van gestroomlijnde FABIA

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.