Leusden,
10
januari
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo gevaarlijk zijn bevroren ruiten

Zo gevaarlijk zijn bevroren ruiten

Samenvatting

Elke automobilist kent het gevoel: het is koud, je hebt haast en op de ruiten zit een dikke laag ijs. Je hebt geen tijd en zin om te krabben, maar het moet wel gebeuren.

Autorijden met alleen een ‘brievenbus’ om doorheen te kijken, voelt reuze gevaarlijk. En dat is het ook. “Een verminderd zicht vergroot het gevaar voor een aanrijding enorm. Voetgangers en fietsers zonder licht lopen het meeste risico om aangereden te worden, want de automobilist ziet hun silhouet niet door de troebele voorruit”, waarschuwt Robert Šťastný van Transport Safety Research bij ŠKODA. “Van de andere auto’s op de weg zijn meestal alleen de lampen te zien.”

Voetgangers lopen gevaar en boetes zijn hoog

Hij weet precies op welke plekken de meeste ongelukken plaatsvinden. Automobilisten met een bevroren voorruit naderen een voetgangersoversteekplaats en zien voetgangers die van rechts komen compleet over het hoofd. Helemaal als er een rij geparkeerde auto’s staat. Het grootste gevaar van niet of slecht krabben is dus een aanrijding met een voetganger op een zebrapad. Levensgevaarlijk!

Geen wonder dat autorijden met ijs of sneeuw op de ramen in veel landen wordt bestraft met een forse boete. In Nederland riskeer je een bekeuring van 240 euro. Daar kan nog eens 150 euro bijkomen als je spiegels ook bevroren zijn. Zo word je voor in totaal 390 euro op de bon geslingerd. Dan leer je snel om 10 minuten eerder uit bed te gaan.

Autoruiten krabben doe je zo

Wat moet je doen als je ramen bevroren zijn en je wilt vlug vertrekken? Haal de ijskrabber uit de tankklep van je ŠKODA (de meeste modellen hebben deze Simply Clever-functie) en krab het ijs van de voorruit. Zet de krabber schuin tegen de ruit voor het beste effect. Hoewel de politie minder streng kijkt naar je achterruit en de ramen in de achterportieren, wil je die ook meepakken. Wrijf de binnenkant het glas schoon met een doek of zo’n gele zeemspons. Nu kun je veilig vertrekken. Zet de klimaatregeling op de automatische stand om te voorkomen dat de ramen beslaan tijdens het rijden.

Voorruitverwarming ook handig in de zomer

ŠKODA-rijders met voorruitverwarming lachen in hun vuistje. Daarmee is de voorruit al na een paar minuten ijsvrij. De techniek werkt tegenwoordig anders dan een paar jaar geleden: de zichtbare verwarmingsdraden in het glas zijn vervangen door een flinterdunne en transparante laag van metaal. Die wordt warm in de winter en reflecteert infrarood zonlicht in de zomer, wat oververhitting van het interieur tegengaat. Alsof minder krabben al niet genoeg reden is om voor een verwarmde voorruit te kiezen …

Lees ook: 6 tips voor autorijden in het donker