Leusden,
01
maart
2022
|
12:57
Europe/Amsterdam

Zo test ŠKODA de nieuwe FABIA Rally2 in de sneeuw

Zo test ŠKODA de nieuwe FABIA Rally2 in de sneeuw

Samenvatting

We zijn bij de poolcirkel om de nieuwe ŠKODA FABIA Rally2 te testen. Hoe gaat dat in zijn werk en hoe ziet een gemiddelde werkdag van de testrijders en technici eruit?

De wit met groene vrachtwagens van ŠKODA Motorsport zijn neergestreken in Finland. In een gebied vlak boven de poolcirkel, scheurt de nieuwe ŠKODA FABIA Rally2 met spijkerbanden door het bevroren winterlandschap. Testrijders nemen om beurten plaats achter de stuur van het gecamoufleerde prototype, om uiteenlopende testonderdelen af te werken.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?

Om 9.00 uur starten de testritten, dus de voorbereidingen beginnen al eerder. De coureurs rijden een paar proefrondes om te wennen aan de auto en de route. De techneuten plaatsen apparatuur om hun tijden te meten. Tijdens de werkdag worden tien tot vijftien testritten uitgevoerd, afgewisseld met onderhoud om onderdelen te vervangen of de afstelling te wijzigen.

Rond 18.00 uur is de laatste testrit afgerond en maakt het team een analyse van de dag. De monteurs steken nogmaals de handen uit de mouwen. Ze controleren de auto en maken hem klaar voor de volgende testdag. Hoelang de avonddienst duurt, verschilt per keer. Soms zijn alle klussen in twee uur gepiept, andere keren sleutelen ze tot diep in de nacht.

Worden rally-auto’s anders getest dan gewone ŠKODA’s?

Rally-auto’s testen is relatief simpel, want de techneuten hoeven geen rekening te houden met allerlei verschillende motoren en versnellingsbakken. Bovendien wordt er met minder auto’s getest, wat elke testdag scheelt in de voorbereidingen. Wel zijn de monteurs de rally-auto’s continu aan het demonteren en weer opbouwen.  

Bij auto’s voor de openbare weg heb je ook te maken met strenge botsproeven, waar de nieuwe FABIA en de ENYAQ iV trouwens met vlag en wimpel voor zijn geslaagd. Daar staat tegenover dat de ŠKODA FABIA Rally2 moet voldoen aan de strenge eisen op het gebied van homologatie, veiligheid en techniek van de FIA.

Waar wordt de nieuwe rallyauto allemaal getest?

ŠKODA Motorsport probeert de nieuwe rallyauto op zoveel mogelijk terreinsoorten te testen, zodat de coureurs niet voor verrassingen komen te staan zodra de echte races beginnen. De testkaravaan streek neer in Spanje, Frankrijk, Corsica, Duitsland en nu in Finland. De ŠKODA FABIA Rally2 schitterde op zowel ruw, glad als pokdalig asfalt – droog en nat – en weet raad met de kleinste zandkorrels en grootste grindstenen. Het testprogramma in Finland draait natuurlijk om zijn kwaliteiten op sneeuw en ijs.

Volgens WRC2-kampioen Andreas Mikkelsen merken coureurs van de FABIA Rally2 weinig verschil of ze op sneeuw of op gravel rijden. Mits de auto goed is afgesteld. Die testfase staat op het punt te beginnen. De nieuwe rallyauto heeft bewezen dat-ie betrouwbaar is en nu de meeste onderdelen getest zijn, worden de technische specificaties definitief gemaakt. Dan volgen het bijschaven van de afstemming en het poetsen van de prijzenkast.

 

Lees ook: ŠKODA Motorsport klantenteams scoren in 2021 wereldwijd meer dan 20 rallytitels

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.