test,
30
december
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Herken de onderdelen van jouw ŠKODA – deel 5

Herken de onderdelen van jouw ŠKODA – deel 5

Compressor van de airco, aandrijfassen, uitlaat - je zult vast wel eens van deze onderdelen hebben gehoord. Maar weet je ook hoe ze eruit zien en wat ze precies doen? Kijk mee onder de motorkap van de ŠKODA FABIA COMBI.

Onder de motorkap gaan allerlei opzienbarende onderdelen schuil, van staal, aluminium, kunststof, rubber en tal van andere materialen. Al meer dan een eeuw proberen technici en ingenieurs deze onderdelen te perfectioneren. Dankzij moderne elektronische systemen, zijn hedendaagse auto’s tot uitzonderlijke prestaties in staat. Bovendien is de verkeersveiligheid er flink op vooruit gegaan.

Dit is deel 5 in een reeks van artikelen waarin we deze onderdelen nader bestuderen.

Deel 1: Krukas, cilinderkop en kleppendeksel

Deel 2: Motorblok, carterpan, zuiger en kleppen, injectoren

Deel 3: Engine Control Unit (ECU), turbo, koppeling, versnellingen

Deel 4: Dynamo, startmotor, aanzuiging met luchtfilter, radiateur

Compressor van de airco

Zonder compressor zou de airconditioning niet werken. Een V-snaar drijft de zwarte poelie aan, waarmee via een elektromagnetische koppeling de compressor wordt geactiveerd. Deze brengt op zijn beurt het vloeibare koudemiddel op druk, dat vervolgens achter een expansieklep uitzet en zo de lucht koelt.

Pedalen

Het is essentieel dat de pedalen stevig bevestigd zijn aan de carrosserie. Hiervoor worden enkele stevige bouten gebruikt. Doordat de ontmantelde ŠKODA FABIA COMBI 1.2 TSI is voorzien van een automatische DSG-transmissie, heeft de auto maar twee pedalen: het gas- en het rempedaal.

Aandrijfassen

De aandrijfassen brengen het koppel over van het differentieel naar de aangedreven wielen. In geval van de ŠKODA FABIA COMBI zijn dat alleen de voorwielen. Gezien de versnellingsbak en het differentieel naast de motor zijn geplaatst en niet precies in het midden van de auto, zijn de aandrijfassen niet even lang.

Voorste deel van de uitlaat

Het voorste deel van het uitlaatsysteem begint na de turbo en loopt onder de auto door tot ongeveer de versnellingspook. Dit uitlaatdeel bevat twee belangrijke onderdelen: de compensator en de katalysator. De compensator bestaat uit een rupsachtig flexibel stuk en dempt de trillingen die door de motor aan de uitlaat worden doorgegeven. De katalysator filtert op zijn beurt de uitlaatgassen en breekt schadelijke stoffen af.

Deze foto’s zijn gemaakt tijdens de demontage van een ŠKODA FABIA COMBI 1.2 TSI DSG. De auto is door het Duitse automagazine Auto Bild aan een duurtest van 100.000 kilometer onderworpen