Leusden,
15
februari
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

ŠKODA 1100 OHC Coupé: gecrasht, gered, gerestaureerd

ŠKODA 1100 OHC Coupé

Dit is de ŠKODA 1100 OHC Coupé, een prachtig gerestaureerde racewagen uit 1959 waarvan er destijds maar twee gebouwd zijn. En beide auto’s zijn al eens tegen een boom of pilaar gebotst…

De ontwikkeling van ŠKODA’s 1100 OHC-raceauto’s start in de lente van 1956. De eerste twee exemplaren hebben geen dak en eind 1959 volgen de twee coupés waar dit verhaal om draait. Hun racecarrière komt nooit echt van de grond en eindigt vroegtijdig.

Door toenemende spanningen tijdens de Koude Oorlog, racen de slanke ŠKODA’s alleen in thuisland Tsjechoslowakije. Maar daar veranderen de technische reglementen en de raceklasse voor auto’s tot 1.100 cc verdwijnt. Zoals gebruikelijk in deze tijd, worden de nu overbodige racecoupés verkocht aan particuliere kopers en aangepast voor gebruik op de openbare weg. Ook daar zijn ze geen lang leven beschoren…

Een 1100 OHC Coupé crasht tegen pilaar van viaduct

De eerste privé-eigenaar van de hier afgebeelde restaureerde ŠKODA 1100 OHC Coupé, is de vader van Michal Hrabánek, de huidige baas van ŠKODA Motorsport. Hrabánek senior vervangt de OHC-racemotor voor de praktische viercilinder van de ŠKODA FELICIA. De racemotor wordt tentoongesteld in de ŠKODA Academy in Mladá Boleslav.

De tweede eigenaar crasht de coupé tegen de pilaar van een viaduct in Mladá Boleslav. Het lukt hem uit het wrak te ontsnappen door een gat in de achterruit. De auto vliegt in brand. Wat van de vederlichte ŠKODA overblijft, wordt gedemonteerd en de achteras met de versnellingsbak en de stroomverdeler gaan naar het Nationaal Technisch Museum in Praag. Het ŠKODA Museum koopt deze onderdelen in 2008.

Het chassis met de vooras, de remmen, de pedalen en andere kleine onderdelen, belanden in een Tsjechische privécollectie. Het ŠKODA Museum weet deze spullen in 2014 te bemachtigen. De mechanische delen vertonen overigens weinig slijtage, aangezien de auto slechts vijf races heeft gereden in zijn korte carrière.

De andere 1100 OHC Coupé wordt afgeragd

Een familie van ŠKODA-liefhebbers vertroetelt de andere 1100 OHC Coupé, maar na twee jaar moet hij plaatsmaken voor een praktische gezinsauto, een ŠKODA 1000 MB. Daarna krijgt de coupé het zwaar te verduren: na een lelijke botsing worden er verschillende carrosserieën op het chassis gemonteerd en de auto neemt deel aan heuvelklimraces. Wat er dan nog van de auto over is, wordt bewaard door een Tsjechische verzamelaar.

Restaureren met onderdelen van andere ŠKODA’s

Het zal je niet verbazen dat een auto restaureren met zo’n schadeverleden een tijdrovende klus is. Als in 2015 hebben de restaurateurs het buizenframe voltooid en een nieuwe radiateur en brandstoftank geplaatst. Ook zijn de motor en de versnellingsbak uitgebreid onderhanden genomen.

De restaurateurs hebben de mazzel dat ze kunnen ‘winkelen’ in het onderdelenmagazijn van de museumwerkplaats. De racewagen deelt namelijk allerlei kleine onderdelen met de productiemodellen uit die tijd. De deurgrepen van de coupé komen van de ŠKODA 1200 sedan, sommige schakelaars kennen we van de eerste OCTAVIA en het driespaaks stuurwiel wordt geleend van de vooroorlogse ŠKODA POPULAR.

Het dilemma van de aluminium carrosserie

Het lastigste gedeelte van de restauratie is de reconstructie van de aluminium carrosserie. In de jaren vijftig maken timmerlieden houten mallen op basis van de ontwerpschetsen, waarna een team van plaatwerkers de aluminium panelen met de hand in dezelfde vorm proberen te hameren. Elke vakman doet dat op zijn eigen manier, waardoor de linker helft van de carrosserie er net iets anders uitziet dan de rechter helft. Dat zit ‘m bijvoorbeeld in hoe de randen van de bumpers zijn afgerond.   

Dat zorgt voor een dilemma: maak je de nieuwe carrosserie zoals hij eruit ziet op foto’s uit die tijd – inclusief alle charmante imperfecties – of volg je het nieuwe 3D-model dat is gebaseerd op de oorspronkelijke ontwerpschetsen? Het maken van zo’n computermodel is trouwens moeilijker dan het lijkt, want je moet een heleboel details uitvogelen als je van 2D naar 3D gaat. Zoals de exacte vorm van de puntige achterlichten. Van de complexe voor- en achterkant worden modellen op ware grootte gemaakt, die dienen als voorbeeld voor de definitieve vorm.

De nieuwe carrosserie is gemaakt van aluminium plaatwerk van 0,8 en 1,0 millimeter dik. Ze worden met de hand in vorm gehamerd, gelast en geklonken, op ongeveer dezelfde manier als ruim zestig jaar geleden. De carrosserie van de 1100 OHC Coupé is dus een combinatie van 3D-modellen en handwerk geworden. Het resultaat is adembenemend.

Lees ook: Grof geschut van Å KODA: de OCTAVIA WRC uit 1999